Rasmus Hage Dalland

For unge og voksne

Landbrug i politik og litteratur

24.04.24
Litterær Folkehøring om fødevareproduktion, klima og dyrevelfærd

Mød forfatterne Mathilde Walter Clark og Rasmus Hage Dalland samt Christian Fromberg fra Greenpeace og Troels Øhlenschlæger fra Kroppedal Museum til en litterær folkehøring om landbrug.

Til arrangementet vil forfatterne læse op af nye og gamle tekster, vi skal høre et lokalhistorisk indlæg om landbrug her på egnen samt en repræsentant fra de ni grønne hovedorganisationer, heriblandt Danmarks Naturfredningsforening, Dyrenes Beskyttelse, Klimabevægelsen og Greenpeace, der står sammen om udgivelsen af rapporten ‘Fra foder til føde II’ med forslag til indsatser for dyrevelfærd, klima, drikkevandsbeskyttelse, havmiljø og biodiversitet. Efter oplæggene afholder vi samtale- og kreativitetsworkshops.

Mathilde Walter Clark (f. 1970) udgav i 2023 to bøger om dansk landbrug; essayet ’Hvordan man laver dyr’, om kødproduktion, og det genrebrydende værk, ’Det blinde øje’, der med udgangspunkt i minksagen går litterært, essayistisk og graverjournalistisk til værks og ser aktuelt og historisk på menneskets forhold til dyr.

Rasmus Hage Dalland (f. 1988) er aktuel med bogen ’Jordbundet - en rejse rundt i dansk landbrug’, en rejsefortælling, der undersøger, hvor landbruget står lige nu – på tærsklen til store forandringer – igennem forfatterens personlige forhold til landet og jorddyrkning samt møder med landmændene.

Christian Fromberg er kampagneleder for landbrug, skov og natur i Greenpeace

Troels Øhlenschlæger er arkivleder hos lokalhistorisk samling ved Kroppedal Museum.

Først lytter vi – så taler vi, sammen!

Med formatet De litterære folkehøringer har Albertslund Bibliotek udviklet en helt særlig ramme for demokratisk samtale og folkeoplysning. Her er litteratur, videnskab, workshops og kreativitet centrale redskaber i behandling af aktuelle samfundskriser – i globalt og lokalt perspektiv.

Arrangementet er organiseret sammen med Bedsteforældrenes Klimaaktion Albertslund.

Gratis med tilmelding

Vi har teleslynge til rådighed for hørehæmmede ved vores arrangementer på biblioteket, forsamlingshusene og beboerhusene. Giv gerne besked på mail nof@albertslund.dk på forhånd eller giv besked til personalet, når du ankommer til arrangementet, så klarer vi det tekniske. Vil du gerne benytte teleslynge på et af de andre venues, så send en mail på nof@albertslund.dk så vi kan få udstyret sat op på forhånd.