Anmelderkorpset anmelder "At lære at dø"

Af Tina
07.12.22
Hør Mille, Noah, Sigrid og Idas mening om stykket.

Teatret Mungo Park viser lige nu stykket "At lære at dø", et kommunalt drama om klimakamp, papirarbejde og vold. Stykket spillede tirsdag den 6. december i MusikTeatret og bibliotekets unge anmelderkorps var selvfølgelig til stede i salen.

Her kan du høre hvad anmelderne Mille, Noah og Sigrid synes om stykket.

"At lære at dø" spiller videre i december måned i Mungo Park i Allerød

Har du lyst til at blive en del af anmelderkorpset og tage ud og se teater med andre unge? Læs mere om det her

Ida anmelder:

"At lære at dø". Sikke en titel, der virkelig bygger op til en interessant historie og et brag af en slutning! – men den kom aldrig. Jeg sad hele forestillingen og ventede på at noget chokerende skulle se, noget der ville afslutte og ændre hele historie og de leverede næsten. Jeg forlod dog ikke salen imponeret. Jeg efterlod med tanken om at historien havde et stort potentiale, der ikke blev brugt.

Skuespilleren var stjernerne. De levede sig ind i rollerne, og man kunne se følelserne udenpå tøjet hele stykket igennem. Med hjælp af en paryk og en kørestol, var Enid, folkeskolelæreren en helt anden person, og jeg kunne ikke genkende skuespilleren selvom det fysiske ikke havde ændret sig spor. Dog skulle de være gode, fordi ellers ville der ikke være mere tilbage at komplimentere.

Jeg syntes at scene pladsen blev brugt enormt dårlig, og det fik stykket til at føle for low-budget og passede ikke rigtig til historien. Det var svært at lytte til dialogen når det ikke passede med det visuelle. Jeg ville havde ønsket en bedre scenografi.

Selvfølgelig var der masser af ting jeg godt kunne lide. Jeg synes stykket viste angst rigtig realistisk og gjorde det nemt at forstå. Jeg syntes også at karaktererne var karismatiske og skuespillerne rigtig dygtige. Det var rørende på alle punkter, selvom nogle ting føltes tilfælde. Allermest følte jeg med Enids stress om klimakrisen men også især moderen med dement. Jeg syntes stykket var nemt at forstå, og kan ændre manges syn på klimakrisen.

Derfor anbefaler jeg stykket for folk der har gået i folkeskole, bor i en lille by, knokler med angst og både dem der ved intet om klimaproblemerne og dem der ved alt.

Jeg giver stykket 3,5 ud af 6 stjerner.