Vil du hjælpe andre med at øve dansk?

14.02.22
Nyopstartet sprogcafé søger frivillige. Vær med til at gøre en forskel for andre og mød nye mennesker og nye kulturer

"Jeg glemmer sproget, når jeg går derhjemme"
Hvordan holder man sit dansk ved lige, når man fx er på barsel eller jobsøgende og måske ikke kender så mange, der er gode til dansk? En nyopstartet Taldansk-Café kan være en del af løsningen.

Ny sprogcafé skal styrke danskkundskaber

Mange vil gerne øve deres danske sprog. Både de som har været længe i Danmark og også nogle af de, som er kommet til for nylig. I Taldansk-Caféen skal det være muligt at blive bedre til dansk i hyggelige omgivelser. Man kan fx hyggesnakke, læse, spille spil, skrive, lave opgaver og måske få nye venner. Taldansk-Caféen er et samarbejde mellem Albertslund Boligsociale Center (ABC) og Albertslund Bibliotek.

Fælles oplevelser giver noget at tale om
"Vi vil gerne bidrage med kulturoplevelser. Fx har vi planlagt en tur til Nationalmuseet for deltagere og frivillige. Det at opleve noget sammen og tale om det og få fælles referencer er med til at styrke både sproget, men også kendskabet til de mange kulturelle tilbud, der findes både her i Albertslund og omegn." - Niels Offenberg, Albertslund Bibliotek

Jeg vil gerne øve mit dansk
"Jeg er på barsel med mit tredje barn og jeg vil gerne ud og møde folk og øve mit dansk. Derhjemme taler vi ikke så meget dansk og jeg glemmer sproget. Det er godt jeg kan tage min baby med og det var dejligt at møde andre. Vi fortalte hinanden mange ting. Jeg kan godt lide at tale med folk. Når man taler sammen, bliver man også bedre til sproget. Jeg hørte om tilbuddet i Babygruppen fra Louise (ABC) og blev meget interesseret." - Gyhane har boet i Danmark i 7 år, læser til industrioperatør, hun kommer hver tirsdag i Babygruppen i Lindegården og er lige startet med at komme i Taldansk-Caféen.

Vil du være med som frivillig dansktaler i Taldansk-Caféen?

Er du imødekommende og god til dansk i skrift og tale og har du lyst til at gøre en forskel for andre?
Måske er du pensioneret skolelærer, studerende eller noget helt andet. Caféen er for alle, der har lyst til at mødes uanset alder og baggrund. Fælles for alle der kommer i Taldansk-Caféen er, at de ønsker at blive bedre til dansk – eller vil hjælpe andre med at blive bedre til dansk.

Din rolle som frivillig dansktaler bliver at tale dansk og indgå i samtaler med, de borgere, der kommer i Caféen. Der er tilknyttet en sproguddannet koordinator til Taldansk-Caféen, og du skal som frivillige understøtte undervisningen i skrift og tale. Sidst, men ikke mindst, skal du være med til at sikre en god stemning og tage godt imod nye deltagere.

Du bliver en del af en gruppe på flere frivillige. Du får mulighed for at deltage på flere kultur-ture flere gange om året. Du får løbende sparring og bliver inviteret til fælles aktiviteter for frivillige. Du kommer til at lære nye mennesker at kende og lærer måske noget nyt om andre kulturer og lande.

Kontakt koordinator Line fra ABC på tlf. 31 75 20 08 efter kl. 14 i hverdagene, hvis du vil være med. Vi holder løbende samtaler med nye frivillige.

Fakta om caféen

Taldansk-Caféen foregår hver torsdag kl. 10 – 12 i lokaler på Hedemarksvej 16 i Albertslund (i enden af Ungehuset). Nogle gange tager vi på tur den sidste torsdag i måneden.

Taldansk-Caféen startede i efteråret 2021 og er et supplement til andre etablerede sprogtilbud. Der er ansat en sproguddannet koordinator, som skal bidrage til undervisning og til udvikling af tilbuddet.

Taldansk-Caféen er et samarbejde mellem ABC og Albertslund Kommune. Kommunen medfinansierer initiativet, som en del af udmøntningen af sundhedspolitikken ”Sundt Liv Sammen” under fokusområdet mental sundhed sammen med Albertslund Frivilligcenter og Sundhedshuset. Derudover bidrager Albertslund Bibliotek med kulturoplevelser og Jobhuset i Albertslund med brobygning og udvikling.