Mød de frivillige

01.12.22
Biblioteket er i kontakt med mange frivillige ildsjæle, som gør et stort arbejde til glæde for andre. Her kan du møde nogle af dem og høre hvorfor de bliver ved

”Det bedste ved at være frivillig i Lektiecaféen er glæden ved at hjælpe børnene – det giver mig så meget.”

Sådan siger Liv, der har været frivillig lektiehjælper i fem år i Hedemarkens Lektiecafé for børn, unge og voksne. Hver mandag og torsdag kl. 17-19 samles frivillige, børn, unge og voksne til lektiecafé, hvor alle kan få hjælp til skolearbejde.

Her sidder også Inge-Lise, som er pensioneret gymnasielærer i bl.a. religion og frivillig hver mandag. Hun hjælper eksempelvis en ung studerende med at læse og analysere en tekst om buddhisme.

Søren, en anden af de frivillige lektiehjælpere, siger: ”Det bedste er, når man oplever, at der går et lys op for den elev, man hjælper – pludselig giver det mening.” På mandage og torsdage hjælper lektiehjælperne til på alle faglige niveauer fra 0. klasse til gymnasiet - og også voksne, der gerne vil blive bedre til dansk, engelsk, matematik eller noget helt fjerde kan kigge forbi.

Lektiehjælperne har et stærkt socialt sammenhold. Sommer, der er frivillig koordinator for lektiehjælperne, er at finde i Hedemarken hver torsdag. Han fremhæver det sociale i frivilliggruppen som en stor motivation for at komme. "Vi har det faktisk også meget hyggeligt sammen, os lektiehjælpere", forklarer han.

Samme toner lyder fra Søren: ”Vi hjælper hinanden, og kollegaerne har også stor betydning for mig og min lyst til at komme her som frivillig.”

Ikke mindst brugerne af lektiecaféen er glade for tilbuddet: ”Det er nice at have et sted, hvor jeg kan komme hen og få hjælp med mine lektier. Der er gode lærere her, og så er det gratis.”

Sådan lyder det fra en dreng, der til daglig går i 1. g på gymnasiet, og som har brugt lektiehjælperne i Hedemarken til at få hjælp med lektierne. Det har han gjort, siden det frivilligt drevede tilbud var en del af den tidligere biblioteksfilial i Hedemarken – nu holder de til i lokalerne på Hedemarksvej 16.

Har du selv to timer om ugen og lyst til at gøre en forskel for børn og unge og samtidig blive en del af et givende netværk, så er du måske lektiehjælpernes nye frivillige. Du er velkommen til at kontakte Lone Kaas, boligsocial medarbejder i Hedemarken, på mail lonka@kab-bolig.dk og telefon 60660060 for at høre mere.