Biblioteket i en tidskapsel

16.02.23
Hvordan ser vi tilbage på biblioteket om 25 år? Vi har puttet biblioteket i en tidskapsel, som viser hvad der optager os netop nu

I forbindelse med udstillingen af tidskapsler, der indfanger året 1996, er der blevet produceret 25 nye tidskapsler, der skal indfange tiden netop nu. Biblioteket har produceret sin egen tidskapsel og forsøgt at rumme en mangfoldig institution, som den ser ud netop i disse år. Et øjebliksbillede af tiden, som vi glæder os til at pakke ud om 25 år og forstå på en helt anden måde, end vi gør i dag.

Både de nye og de gamle tidskapsler kan ses i udstillingen på biblioteket frem til 26. februar. Derefter opbevares de af Kroppedal Museum indtil næste gensyn.

Bibliotekets tidskapsel indeholder:

Covid-19-udstyr

- Selvtest

- Sprit

- Engangshandsker

- Mundbind

Dagligt værktøj under Covid 19- pandemien, som fyldte meget, også i bibliotekets arbejdsgange

MitID-kodeviser og -kodeoplæser

NemID-nøglekort

I april 2022 startede Borgerservice den omfattende opgave med at udstede MitID til borgerne. NemID forventes i udgangen af juni 2023 at være helt udfaset.

Kop fra Avisen Live

Bibliotekets litteraturfestival Avisen Live blev de første år afholdt på spillestedet Forbrændingen. Fra 2022 blev festivalen som noget nyt afholdt i Porten, på det nedlagte Vridsløselille Statsfængsel. Koppen viser festivalens program 4. juni 2022.

Flyer fra Ungepanelet

I 2020 kunne Ungepanelet, som tidligere hed Børnepanelet, fejre 40 års jubilæum. I slutningen af 2022 blev Ungepanelet opløst.

Flyer fra Mino Talks

Biblioteket samarbejder med Mino Danmark om planlægning og hvervning af unge til arrangementer med fokus på mangfoldighed, diversitet og ligestilling.

Menu til biblioteksorientering for børn

Biblioteksorientering for 3. klasser er en stor del af børnebibliotekets arbejde med at formidle læselyst og bibliotekskendskab til børn.

Arrangementsprogram for foråret 2023

Bibliotekets arrangementsprogram spænder bredt og foregår både på biblioteket og ude i byen i samarbejde med andre kulturinstitutioner, kirker og beboerhuse.

Stofpose med trykt citat fra Tine Høghs roman Tour de chambre

Forfatter Tine Høgh er vokset op i Albertslund og har de seneste år fået bred anerkendelse for sine romaner. Biblioteket har fået lov at anvende et citat fra hendes roman på de nye stofnet, som af miljøhensyn erstatter de tidligere plasticposer.

Værts-badge

Biblioteket åbnede i 2019 op for selvbetjening i morgen- og aftentimerne. I den forbindelse blev der ansat værter til aftentimerne, hvis funktion var at skabe tryghed, samt assistere ved arrangementer og opsætning af materialer. Fra 2023 åbner biblioteket op for selvbetjening uden værter.

Badge "Spørg om film"

Biblioteket har de senere år sat mere fokus på værtsskab.

Lån et museum-kort

Som et af flere nye samarbejder havde biblioteket i en periode forsøgsordning i samarbejde med Nationalmuseet om at 'låne' adgangskort til museet.

Bibliotekslånerkort

Lånerkort benyttes primært til indmeldelse af børn og oftest i forbindelse med biblioteksorientering. Flertallet af lånerne registreres med sundhedskort.