Foto: Lene Andersen, Vejle bibliotek

Her er vinderne af Munch-Christensens debutantpris 2023

Af Tina
03.10.23
To unge forfattere, Nath Krause og Benedicte Huang, løber med æren og hver 50.000 kroner ved uddelingen af debutantprisen.

Blandt fem finalister modtager disse to forfattere prisen for to meget forskellige udgivelser: En hybrid digtsamling og en roman.

Logan i Aokigahara

Nath Krause vinder for sin vilde genrehybrid, hvor et råt poetisk univers er vævet sammen med en virtuel gåtur i japansk natur. Teksten har en intens spænding hele vejen fra det selvskadende jeg i Aarhus til en vandring gennem den japanske selvmordsskov Aokigahara. Midt i et bombardement af natursansninger fører jeget en virtuel samtale med vloggeren Logan Paul, der har fået en dom for en YouTube-film af en afdød i skoven. I flere virkeligheder bevæger den fortættede poesi sig ned i tragediens dyb og fremstår i sin helhed som en rå og kritisk kommentar til kapitalismens digitale verden og et ulige klassesamfund.

”Sluk for lyset/ Luk dagen ude!!!”

Døtreskole

Benedicte Huang hædres for sin roman, der skildrer pigers overgang fra barn til voksen, de krav, de er underlagt, og hvordan det unge selv bliver etableret i mødet med omverdenens blik. Romanen ser med den voksne kvindes blik tilbage på sig selv om den 14-årige pige, der starter på Edel Bertelsens Døtreskole. De intense og billedrige beskrivelser af pigens tvivl og usikre selvopfattelse udfolder den æggende fornemmelse af længsel efter det voksne og på den anden side ikke ville være voksen. Høje krav og forventninger til sig selv er en del af dagens kost i pigens skælvende tankestrøm.

”Og undervejs lagde jeg min ungdom fra mig som et snævert armbånd, jeg aldrig rigtig fik brugt.”

OPLEV Benedicte Huang live på Instagram i samtale med Nanna Damsgaard-Larsen på @herlev_bibliotek onsdag 4. oktober kl. 20.

Munch-Christensens debutantpris

Med 2 x 50.000 kr. er Munch-Christensens kulturlegat Danmarks største debutantpris. Prisen er overrakt til de to lovende forfattere på Vejle Bibliotek den 29. september 2023.

Prisen uddeles hvert år til to yngre forfattere under 50 år, der har haft en lovende debut. Tidligere modtagere er bl.a.: Kim Leine, Asta Olivia Nordenhof, Hanne Højgaard Viemose, Stine Pilgaard, Jonas Eika og Yahya Hassan og Glenn Bech m.fl. Læs mere om prisen her.

Læs om tidligere vindere af prisen

Oprindeligt skrevet af Britta Riis Langdahl, Litteratursiden.