Tre stærke dokumentarer

Tre stærke film på VESTEGNS:DOX

17.02.24
Den internationale dokumentarfilmfestival CPH:DOX er klar med årets program for DOX:DANMARK. 42 kommuner er med - og Albertslund er en af dem.

I år er de tre film udvalgt af MINO UNG VESTEGNEN og borgere i Albertslund. Filmene tager publikum med til et udfordret øsamfund på Mandø, til et venskab på tværs af konflikten i Israel/Palæstina og til en kvindes personlige beretning om at stå med nyt liv, midt i en livstruende sygdom.

Billetterne er gratis og kan bookes her på siden - og filmene vises i Musikteatret.

Torsdag 14. marts kl. 19: Før Stormen.
Spilletid: 89 min. Instruktør: Juan Palacios. Sprog: dansk. Undertekster: ingen.
FØR STORMEN giver et stærkt indtryk af livet på én af Danmarks 27 småøer og de trusler som i øjeblikket er med til at sætte spørgsmålstegn ved øernes fortsatte eksistens. Filmen skildrer situationen som den opleves (og leves) af Mandøs sidste faste beboere, der stædigt forsøger at negligere truslen fra havet og en fatal affolkning af øen. På den måde udgør filmen et tidshistorisk dokument, ikke blot af Mandø, men af den uddøende danske småøsamfund.
Efter filmen er der Q&A med medinstruktør Sofie Husum Johannesen.

Mandag 18. marts kl. 19: No other land.
Spilletid: 95 min. Instruktør: Basel Adra, Hamdan Bilal, Rachel Szor, Yuval Abraham. Sprog: Arabisk, Engelsk, Hebrarisk. Undertekster: engelsk.
Et usædvanligt venskab mellem en palæstinensisk aktivist og en israelsk journalist er kernen i ‘No Other Land’, som samler trådene i den mangeårige, territoriale konflikt mellem palæstinensere og bosættere på Vestbredden.

Tirsdag 19. marts kl. 19: The son and the moon
Spilletid: 87 min. Instruktør: Roja Pakari. Sprog: dansk, persisk. Undertekster: Engelsk.
Den dansk-iranske filmskaber Roja står i den sværeste periode i sit 36-årige liv. Hun er gravid med sin søn Oskar, og får konstateret kræft. Midt i alt dette skal hun forsøge at finde sig selv. ‘The Son and the Moon’ er hendes filmiske rejse optaget over seks dramatiske år, hvor hun uden filter dokumenterer sin hverdag og sine tanker om at leve med en sygdom, der kan koste hende alt.
Efter filmen er der Q&A og samtale med Emilie og Roja – filmens hovedrolle og instruktør.

Visningerne er en del af VESTEGNS:DOX, der viser en lang række dokumentarfilm på hele Vestegnen i samarbejde med CPH:DOX.
Støttet af Nordea-fonden, Kulturministeriet, Biografklub Danmark Fonden og DFI.

Gratis med tilmelding