Ravnenes hvisken af Malene Sølvsten / Lindhardt & Ringhof

Kulturtrappen - Bibliotekets tilbud til byens 8. klasser

Af Anonym (ikke efterprøvet)
26.07.22
Hvad er det, bøger kan? Er de ”bare” gode fortællinger – eller kan de også noget mere? I et møde med YA-forfatterne Nanna Foss og Malene Sølvsten vil eleverne i 8. klasse inviteres til en snak om, hvordan bøgernes verden kan få os til at tænke over emner, der rækker langt ud over den enkelte fortællings verden.

I deres anmelderroste bøger SPEKTRUM (Nanna Foss) og RAVNENES HVISKEN (Malene Sølvsten) blander forfatterne socialrealisme med krimi, science fiction og fantasy.

Eleverne skal først arbejde med uddrag af de to bøger i undervisningen i klassen.
Herefter inviteres de til et møde med de to forfattere, hvor eleverne bydes indenfor i forfatterlivets univers til en diskussion med udgangspunkt i de tekster, eleverne har arbejdet med bl.a. overvejelser som:
- Hvordan er det at skrive om usympatiske karakterer, som læserne både elsker og hader?
- Hvorfor er det, at man som læser elsker og hader nogle karakterer?
- Hvorfor er røvhulstyperne ofte så fascinerende?

I en tid med fokus på #MeToo og mere diversitet – er der så forskel på, hvordan forskellige køn får lov til at være onde eller uperfekte, både i fiktion og i virkeligheden?

Hvad får eleverne med videre:
I mødet med Nanna Foss og Malene Sølvsten får eleverne indblik i, hvordan litteraturen og bøgernes verden kan være et rum, hvor man kan diskutere emner og følelser, der måske ikke ellers er lette at snakke åbent om.

Ønsket er at give eleverne mulighed for selv at tage stilling og til at give deres meninger til kende og samtidig få et lidt bredere indtryk af, hvad litteratur ”kan”.

Omfang:
4-5 lektioner. Heraf 2 lektioner til foredrag og diskussion med Nanna Foss og Malene Sølvsten. der afvikles på skolerne, hvor alle skolens 8. klasser samles.

Materialer:
Lærerne modtager uddrag af Malene Sølvstens RAVNENES HVISKEN og Nanna Foss SPEKTRUM til kopiering og distribution i klassen samt et kort idékatalog til arbejdet med teksterne i undervisningen som forberedelse på mødet med forfatterne.

Fælles mål:
Dansk
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.

Samfundsfag
Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

Vigtige datoer
2. november
Herstedvester Skole kl. 8.10-9.40
Herstedøster Skole kl. 12.20-13.25
3. november
Herstedlund Skole kl. 8.10-9.40
Egelund Skole kl. 12.10-13.40

NB! Er det ikke muligt for en skole at samle alle 8. klasse eleverne i ét lokale, kontakt da gerne børnekulturformidler Louise Nabe på ona@albertslund.dk

Projektet er muligt takket være støtte fra Statens Kunstfonds pulje "Levende litteraturmøder for børn og unge".