Sprogstart

Sprogstartsposer – billedbøger og sprogstimulerende materialer

Hvad er sprogstart?

Sprogstart består af et seksugers forløb, som du—pædagog eller dagplejer—afvikler i institutionen/dagplejen. Med udgangspunkt i en fælles litteraturoplevelse læser og leger du med børnegruppen på ca. 5 børn tre gange om ugen.
Læs billedbogen og trin-for-trin-vejledning og udvælg sproglege, før du læser og leger med børnene.

Hvorfor sprogstart?

Fordi den fælles litteraturoplevelse kan åbne børns glæde ved sprog og læsning. Den glæde er ganske afgørende for det enkelte barns udvikling, da sprog og læsning er indgang til kultur, sociale fælleskaber og viden.

Hvor lang tid tager det?

Dag 1: Højtlæsning og fokusord for alle børnene. Tid: ca. 20 min.

Dag 2: Guidet læsning og billedbogsnak. Del gerne børnene i mindre grupper. Tid: ca. 20 min.

Dag 3: Fælles oplæsning og sproglege. Del gerne børnene i mindre grupper. Tid: ca. 20 min

Forløbet består af seks poser og de tre trin ovenfor gentages hver uge med en ny sprogstartspose.

Hvad ellers?

Børnebibliotekaren står klar til at hjælpe dig med materialet, og derfor starter forløbet med at vi kommer på besøg i vuggestuen/dagplejen og åbner den allerførste sprogstartspose og afvikler højtlæsning dag 1.
Herefter står du selv for at følge trin-for-trin vejledningerne i sprogstartsposerne.
Senere i forløbet aftaler vi, at du og børnegruppen kommer på besøg på biblioteket, hvor vi igen læser, snakker og leger sammen med jer.

Sted: Hos jer
Målgruppe: Vuggestue / Dagpleje (børn 2-3 år)
Varighed: 6 uger
Antal børn: 5