The son and the moon

Lokalitet
Musikteatret
For unge og voksne

VESTEGNS:DOX - The son and the moon (formiddagsvisning)

14.03.24
Vi viser tre dokumentarfilm under DOX. Den tredje er ‘The son and the moon’

Som en del af den landsdækkende dokumentarfilmfestival DOX viser vi sammen med Musikteatret tre film. I år vælges de 3 dokumentarfilm af MINO UNG VESTEGNEN og borgere i Albertslund.

En dansk-iransk filmskabers modige og ærlige rejse gennem seks år med kræft, kærlighed og et kolossalt livsprojekt: at kortlægge sin families dramatiske historie. Eksistentiel poesi uden filter med en uforglemmelig kvinde foran (og bag) kameraet.

Den dansk-iranske filmskaber Roja står i den sværeste periode i sit 36-årige liv. Hun er gravid med sin søn Oskar, og får konstateret kræft. Midt i alt dette skal hun forsøge at finde sig selv. ‘The Son and the Moon’ er hendes filmiske rejse optaget over seks dramatiske år, hvor hun uden filter dokumenterer sin hverdag og sine tanker om at leve med en sygdom, der kan koste hende alt. For hvordan skal man leve, når ens dyrebare tid på Jorden kan rinde ud alt for tidligt? Roja er imidlertid den sidste til at have ondt af sig selv. Hun fordyber sig i at være til stede, og så sætter hun sig for at kortlægge sit iranske ophav og sin families dramatiske historie, som åbnede et nyt kapitel, da hendes politisk engagerede forældre flygtede fra Iran efter revolutionen og endte i Danmark. ‘The Son and the Moon’ er mindst af alt en film i dødens skygge. Det er en kærlighedshistorie, når man mindst venter det, og et modigt (selv)portræt af en kvinde, der på én og samme tid er mor, hustru, datter og ikke mindst kunstner.

Filmen er udvalgt af Mino Ung Vestegnen - og nomineret i kategorien Nordic:Dox Award.

Spilletid: 87 min

Instruktør: Roja Pakari

Sprog: dansk, persisk. Undertekster: Engelsk.

Visningerne er en del af VESTEGNS:DOX, der viser en lang række dokumentarfilm på hele Vestegnen i samarbejde med CPH:DOX.
Støttet af Nordea-fonden, Kulturministeriet, Biografklub Danmark Fonden og DFI.

Gratis med tilmelding