LITTERATUR

eRESURSER (Opslagsværker på nettet)

Comics Plus

Comics Plus tilbyder ubegrænset adgang til tusinder af digitale grafiske romaner og tegneserier på alle internetforbundne enheder - dvs både på smartphone, tablet og PC.
Databasen indholder over 19.000 tegneserier fra mere end 90 globale forlag i populære kategorier som action, Sci-Fi, manga, steam punk, superhelte og film/tv-favoritter. Det populære tegneserieforlag, Dark Horse, er også inkluderet i Comics Plus, med bl.a. tegneserierne Hellboy, Buffy og Aliens. Af andre populære titler på Comics Plus kan nævnes: Lego Ninjago, Star Trek, My Little Pony og Garfield.

Målgruppen er både børn, unge og voksne. Tegneserierne er engelsksprogede men der findes også en del helt uden tekst som kan bruges til de mindste læsere. Alle tegneserierne kan læses, når man har lyst og helt uden ventetider, med 7 dages udlån og ubegrænset mulighed for genlån.

NB: Det er pt. nødvendigt at oprette en profil for at søge i samlingen af tegneserier.

Arkiv for Dansk Litteratur

Arkiv for Dansk Litteratur (ADL)
ADL er websted for den klassiske danske litteratur. ADL giver mulighed for at studere forfatternes tekster, som her bringes i en integreret sammenhæng med det litteraturhistoriske og det dokumentariske aspekt. Forfattere portrætteres af eksperter med specialviden inden for det enkelte forfatterskab. Alle tidsaldre er repræsenteret, fra 1100-tallets Saxo og op til 1938, med Gustaf Munch-Petersen som den nyeste forfattere.
Af hensyn til 70-års-klausulen i loven om ophavsret kan der først give adgang til tekster, når en forfatter har været død i 70. Se Forfatterliste.

Der er fri adgang til Arkiv for Dansk Litteratur

Børnelitteraturhistorie

Børnelitteratur
Bygger på Torben Weinreichs bog Historien om børnelitteratur - dansk børnelitteratur gennem 400 år, der udkom i 2006.
Bogen skildrer udviklingen fra den første danske børnebog udkom i 1568 og frem til vor egen tid. Undervejs skæver Weinreich til den udenlandske litteratur, der har været med til at præge genren, og så sætter han luppen på de sociale og samfundsmæssige omvæltninger, som har påvirket opfattelsen af barnet og børnelitteraturen gennem tiderne. Værket indeholder et stort antal illustrationer.
Historien om børnelitteratur indgår i Den Store Danske.

Der er fri adgang til Historien om børnelitteratur

Epoke - en internetlitteraturhistorie

Om danske romaner før 1900. Portræt af og introduktion til danske forfattere fra 1800-tallet … fra Jens Baggesen til Johannes V. Jensen. Omhandler desuden romanens historie og genrebestemmelse, litterære epoker og ismer: romantik, realisme, naturalisme og symbolisme og forfattere knyttet hertil.

Der er fri adgang til Epoke

Forfatterweb

Målgruppe: Alment interesserede, læsekredse og uddannelsessøgende i forbindelse med opgaveskrivning.

Forfatterweb er et elektronisk forfatterleksikon med over 800 danske og udenlandske forfattere, både afdøde og nulevende forfattere. Desuden medtages også illustratorer. Udvalget er bredt, og der medtages såvel klassiske forfatterskaber som debuterende forfattere inden for alle genrer. Enkelte forfatterskaber portrætteres både som børne- og voksenforfatter. F.eks. Bjarne Reuter og Christina Hesselholdt.
Alle portrætter opdateres løbende og mængden af nye forfattere øges med ca. 50 årligt.
Det er også faner med temaer, perioder og genrer

OBS! Der er fri adgang til Forfatterwebs oversigtsartikler, men for at læse hele artiklen skal du logge ind. Det forudsætter, at du bor i Albertslund Kommune og at du er meldt ind som låner på Albertslund Bibliotek

Literature Resource Center

Målgruppe: Ungdomsuddannelserne og voksne

Meget omfattende tværfaglig litteraturvidenskabelig resurse med information om forfattere og deres værker inden for alle genrer og perioder. Der medtages primært skønlitterære forfattere, men også faglitterære forfattere og journalister er medtaget. Sigtet er internationalt og skønt der er en vis vægt på amerikanske personer er mange lande godt repræsenteret herunder en del europæiske forfattere.

Litteraturkritik: Indeholder 75.000 signerede kritiske essays, ca. 850.000 artikler i fuld tekst fra 445 tidsskrifter og litterære magasiner – heraf mere end 90 publiceret uden for USA. Inkluderer hele Contemporary Literary Criticism.
Biografisk information: Biografiske artikler om mere end 145.000 forfattere, ca. 8.500 interviews med nulevende forfattere og ca. 3.000 billeder af de største forfattere. Medtager hele Contemporary Authors.
Øvrigt: Belyser litterære værker og strømninger i historisk og samfundsmæssig sammenhæng. Medtager desuden ca. 30.000 digte, noveller og skuespil i fuld tekst, ca. ½ million bog-, film- og teateranmeldelser samt links til kvalitetsvurderede, centrale websites. Indeholder lydklip til nogle af posterne. Opdateres løbende

Adgang hjemmefra med pinkode

Litteratursiden

Litteratursiden.dk
Bibliotekernes netmagasin om skønlitteratur. Magasinet ønsker at formidle den gode bog og være en uudtømmelig inspirationskilde.
Du finder blandt andet anbefalinger litterære analyser, -emnelister, -temaer, quizzer og læseklubber.

Se videovejledning

Der er fri adgang til Litteratursiden.

Nordisk Kvindelitteraturhistorie

Over 200 artikler om 800 kvindelige forfattere gennem 1000 år.

Der er fri adgang til Nordisk Kvindelitteraturhistorie