AVISARTIKLER

HAR DU SMIDT AVISEN UD, MEN BRUG FOR EN AF ARTIKLERNE?

Avisartikler
Aviser er ikke kun noget værd, den dag de udkommer. Artikler, kronikker, klummer, notitser osv. er en vigtig kilde til viden - ikke mindst i forbindelse med uddannelser og studier.

Det er dog de færreste af os, der har plads til at gemme aviser i længere tid. Det har vi heller ikke på biblioteket, så vi gemmer højst 1-2 måneder - i hvert fald i den form, du kan sidde og bladre i.

Men biblioteket har adgang til artikeldatabasen INFOMEDIA, der indeholder over 70 millioner artikler fra 1990'erne og op til i dag.

SÅDAN FÅR DU FAT I ARTIKLERNE

1. På biblioteket kan du selv søge artikler om dit emne i Infomedia. Det er egentlig en betalingsbase, men den er gratis at bruge på biblioteket. Du kan få hjælp af bibliotekaren, hvis du har brug for det. Hvis du vil printe avisartiklerne ud, får du de første otte sider gratis, derefter koster det to kroner per side.

2. Cirka 190.000 af de nyere avisartikler i Infomedia ligger også i bibliotekets base, som du kan benytte hjemmefra. Det er gratis for dig at hente artiklerne, og du får dem med det samme.
    Du skal logge ind på bibliotekets hjemmeside med dit cpr-nummer og pinkode og søger derefter artiklerne frem via søgefeltet. Skriv fx ”flygtningekrise” så får du et antal poster – det fremgår tydeligt, hvilke der er avisartikler. Du kan selvfølgelig også søge på en konkret artikel, hvis du kender titlen. (Fjern eventuelt bøger og andet fra søgningen ved at klikke på ordet ”Avisartikel” i venstre spalte.) Klik på titlen og derefter på LÆS ONLINE. Umiddelbart efter ser du artiklen (i tekstudgave) på din skærm.

3. Finder du ikke de konkrete artikler via bibliotekets hjemmeside, kan du prøve at søge i Bibliotek.dk, som du også kan benytte hjemmefra. Når vi har modtaget din bestilling, skaffer vi artiklerne og sender en mail til dig, når du kan hente dem hos os. Det er ikke lovligt, at sende artikler i elektronisk form, så vi kan desværre ikke sende en mail med artiklerne vedhæftet.
    Bemærk i øvrigt, at mange af artiklerne kan du selv printe ud direkte fra Bibliotek.dk … læs vejledningen her.

4. Hvis du bestiller artikler, der er så gamle, at de ikke er i INFOMEDIA, så skaffer vi dem til dig. Vi sender en mail, når du kan hente artiklerne på biblioteket.