Pas

Når du skal bestille nyt pas, så skal du møde personligt op på Albertslund Hovedbibliotek. Du behøver ikke udfylde en ansøgning, hvis du er over 18 år, men medbring dit gamle pas og eventuelt foto. Hvis dit pas er væk, skal du medbringe enten kørekort eller original dåbs- eller navneattest fra kirkekontoret.

Du kan bestille tid hjemmefra til dit pas her: Følg dette link og start din tidsbestilling

OBS: Du skal selv afhente dit nye pas i Borgerservice, og modtager en sms så snart det ligger klar. Afhentning af pas kræver ingen tidsbestilling.

Vi anbefaler, at du bestiller dit pas minimum 3 uger før du skal bruge det.

Husk også, at der kan være travlt op til ferier - så vær i god tid til vinterferien, påske, sommerferien, efterårs- og juleferien!

Pas til børn
Hvis dit barn skal have nyt pas, skal barnet med. Medbring også gammelt pas eller en original dåbs- eller navneattest. Hvis du deler forældremyndigheden, skal begge forældremyndighedsindehavere skrive under enten digitalt eller på en pasansøgning. Du kan printe ansøgningen her, hente ansøgningen i informationsskranken på biblioteket eller skrive under digitalt ved tidsbestilling. Mangler den ene forældres underskrift ved tidsbestillingen kan der også skrives under her: Samtykke til dansk pas | Givsamtykke.dk

Hvis begge forældre er med, når passet bestilles, behøver I ikke at udfylde en ansøgning.

NB: Hvis du skal have lavet pas til et barn, der er født i udlandet, og derfor ikke har dansk cpr-nummer, så skal huske fødselsbeviser, familiebeviser og ID mv.

Foto
Vi kan tage pasfoto på biblioteket, dog ikke børn under 5 år. Tjek kravene for pasfoto her. Vi forbeholder os ret til at afvise et billede, hvis det ikke lever op til kravene eller ikke er vellignende.

Vigtig info
HUSK at passet skal betales ved bestilling. Der går normalt 14 dage, før du har dit nye pas, men vi anbefaler at du bestiller passet minimum 3 uger før du skal bruge det. Du får besked, når passet er klar til afhentning. Du kan læse yderligere om pasbestilling og procedure på kommunens hjemmeside.

Priser på pas (pr. 1/1-2024):

• Børnepas (0-11 år): 150,-
  • Ungepas (12-17 år): 181,-
  • Voksenpas (18-67 år): 893,-
  • Pensionistpas (+67 år): 381,-
  • Foto (ikke børn under 5 år): 140,-

Nye priser ved mistet eller ødelagt pas (pr. 1/1-2024):

• Børnepas (0-11 år): 300,-
  • Ungepas (12-17 år): 362,-
  • Voksenpas (18-67 år): 1786,-
  • Pensionistpas (+67 år): 762,-

Ring evt. til biblioteket på 43 68 70 00, hvis du har spørgsmål.

Inspiration
Udenrigsministeriet har udviklet en App, der hedder "Rejseklar". Via den kan du blandt andet læse om visumforhold og finde kontaktinformationer på danske ambassader og konsulater i udlandet. Du finder mere info og link til App'en her.