Børnebibliotekar til Albertslund Bibliotek

Ledig stilling

Brænder du for litteratur og biblioteker? Er du vild med at formidle til børn?
Og er du en engageret kulturelsker i øjenhøjde med de yngste borgere?
Så leder Albertslund Bibliotek lige nu efter netop dig.

Albertslund Bibliotek er et litteraturhus og et fællesskab på Vestegnen, som arbejder med store armbevægelser, ambitioner og højt til loftet. Vi smitter vores omgivelser med vores kærlighed til litteratur og vi samarbejder i øst og i vest for at udbrede budskabet om at kultur og litteratur kan hjælpe til med at berige livet, og gøre verden god og bæredygtig at leve i.

Albertslund Bibliotek er en arbejdsplads, der rummer plads til forskellighed og opgaverne løser vi meget gerne sammen. Huset rummer bibliotek, borgerservice og billedskole, og synergien herimellem gør vi en dyd ud af at dyrke. Vi sætter borgeren i centrum og har opmærksomheden rettet mod Albertslund kommunes vision, kulturpolitik og et omfangsrigt arbejde med målplaner på tværs af aktører og institutioner i Albertslund. Læs visionen herLæs kulturpolitikken her.

Jobbet her handler primært om at arbejde med børnelitteraturen, bogsamlingen og børnelitteraturformidlingen – og på ægte Albertslundsk manér, er det vigtigste af alt, at det sker i samarbejde med kolleger, samarbejdspartnere og borgere.

Du kommer til at betjene institutioner, børn og familier i bibliotekets rum, lige som du kommer til at arbejde opsøgende med litteratur og kulturformater ude i børneinstitutionerne og festivalerne i byen. Du skal være med til at forny, udvikle og vedligeholde vores materialesamling, så den er aktuel og møder borgernes behov. Ud over at have udlånsvagter og at arbejde med litteratur og læsning for børn, vil der også være et stort fokus på at formidle bibliotekets aktiviteter til børnene selv – og til byen.

I Albertslund har vi en stor opgave i at understøtte arbejdet med læsning og læsefærdigheder, og vi bruger mange kræfter på at samarbejde med skoler og institutioner, som efterspørger det, som biblioteket kan bidrage med.

På Albertslund Bibliotek vil du få gode rammer til at bringe din faglighed i spil, mulighed for at formidle i dybden, digitalt som fysisk, - og så får du ikke mindst indflydelse på, hvordan opgaverne udføres bedst af dig - og af os.

Der er to aktuelle og ret spændende opgaver i sigte i arbejdet med børn og unge på Albertslund Bibliotek:

Der skal indrettes et nyt børnebibliotek inden for en overkommelig fremtid, og vi er netop nu på vej ind i den indledende fase, hvor vi skal inspireres til at sætte arbejdet i gang.

Der skal etableres et pop op børnebibliotek på Badesøen i Albertslund, som tilbyder aktiviteter og læsestemning, når Badesøen er åben.

Hvis nu du er:

• Uddannet i børnelitteratur eller bibliotek – eller meget gerne begge dele

• Godt inde i biblioteksverdenen

• Frisk på at arbejde i projekter med børnebiblioteksudvikling som kerne

• Kompetent ud i digital – og fysisk – formidling til børn og familier. Og har lyst til at prøve nye formater af i samspil med dine kollegaer

• Vild med at betjene i børnebiblioteket

• Glad for at samarbejde

• God til at være kollega

• Fuld af godt humør

SÅ vil vi elske at høre, hvilke gode idéer du har, og hvordan du tænker, at du passer godt ind på Albertslund Bibliotek.

Det er en del af Albertslund Kommunes ansættelsespolitik at fremme ligelig kønsfordeling og etnisk ligestilling. Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst.

Stillingen er ledig til besættelse 1. maj 2023, og er forankret i Team Oplevelse og Viden.

Arbejdstiden er 37 timer ugentligt og du skal regne med minimum én ugentlig vagt til kl. 18 og vagt hver 5. lørdag til kl. 14

Ansøgningsfristen er den 16. marts 2023. Første samtaler afholdes den 21. marts - og anden samtale, med en lille opgave i sig bliver den 27. marts 2023.

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Teamchef Daniel Rastén på drt@albertslund.dk  / mobil: 22 36 34 84 eller koordinator for børnebiblioteket Helle Boulund Flintholm hof@albertslund.dk / mobil: 29 47 20 58.

Ansøg her